Vision
Hvad vil vi gerne se, der er sket efter f.eks. 3 år?
Vores vision er at skabe livsduelige børn, som er klar til SFO og skolestart.
Det er vores mål, at børnene deltager i bevægelsesaktiviteter, som styrker dem socialt, emotionelt, kognitivt, fysisk og sansemotorisk.
Værdigrundlag
Hvilke værdier ønsker vi at bygge på?
Vi ønsker at bygge vores bevægelses pædagogik på følgende værdier:
- Fællesskab
- Engagement
- Trivsel
- Anerkendelse
Selve bevægelsespolitikkens formål
Hvorfor sætter vi idræt, leg og bevægelse i gang?
Vi prioriterer bevægelsesaktiviteter højt fordi vi ved, at børnene skal have kroppen og alle sanserne i spil, for at tilegne sig viden og forståelse af sig selv, deres medmennesker og den verden der omgiver dem.
Succeskriterier (målbare og konkrete)
Vores succeskriterier i vuggestuen:
- At børnene selv kan tage bleen af og sidde på toilettet
- At børnene selv kan kravle op og ned af skamler, krybber og pusleborde
- At børnene øse deres egen mad op og spise selv
- At ankommer og forlader vuggestuen gående (og ikke båret af en voksen)
Vores succeskriterier i børnehaven:
- At børnene selv kan tage tøj af og på (knappe, lyne, sko mm.)
- At børnene selv kan tørre sig og vaske hænder efter toiletbesøg
- At børnene deltager aktivt i praktiske opgaver omkring spisning og efterfølgende oprydning
- At børnene har gennemført og deltaget i aktiviteter, der udløser et diplom, som skal sidde på deres A3 (overgangsobjekt til skolen)
Indsatser
Hvordan vil vi opnå det?
I Mariehønen vil vi dagligt træne selvhjulpenheden i garderoben, på toiletterne og i forbindelse med spisning.
Herudover vil vi igennem vores læreplansaktiviteter sikre, at børnene deltager i alsidige bevægelsesaktiviteter.
Dokumentation/evaluering
Hvordan måler vi den indsats, vi beskriver?
Vi måler vores succeskriterier ved at vurdere børnenes generelle udvikling. Desuden evaluerer vi bevægelsesaktiviteterne 3 gange om året i vores læreplansmoduler.
Farankring og opfølgning
F.eks. fast punkt på personalemøder.
Vi vil forankre vores bevægelsespolitik ved at lægge bevægelse ind i alle læreplansmoduler.
Herudover har vi indlagt minimum en times bevægelse i vores daglige struktur (se vedlagte skema).
Samarbejdspartnere
Vi samarbejder med fysioterapeuterne i Helsingør Kommune, hvis vi vurderer, at børnene har særlige behov.